شكایت دو تن از مخالفان قذافی از مدیر سابق سازمان جاسوسی 'ام آی 6'
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا به نقل از موسسه حقوقی 'ریپریو'، عبدالحكیم بلحاج و سامی الساعدی به همراه اعضای خانواده هایشان در سال 2004 میلادی با همدستی سازمان جاسوسی 'ام آی 6' و 'سیا' از جنوب شرق آسیا ربوده شده و تحویل رژیم معمر قذافی در لیبی شده بودند.

این دو نفر كه از مخالفان سرشناس رژیم قذافی بودند، پس از انتقال به لیبی سالها تحت شكنجه و بازداشت بوده اند. آقای بلحاج هم اكنون یكی از فرماندهان ارشد نظامی دولت انتقالی لیبی در طرابلس می باشد.

موسسه 'ریپریو' كه به همراه موسسه حقوقی 'لی دی و شركا' پیگیر پرونده های این دو شهروند لیبیایی می باشد، روز سه شنبه اعلام كرد كه 'مارك آلن' ظاهرا نقش محوری را در عملیات ربایش و انتقال این دو مخالف سرهنگ قذافی به لیبی ایفا كرده است.

ریپریو افزود: آقای آلن در همان زمان گفته بود كه این عملیات روابط نزدیكی را كه ما طی سال ها با دولت لیبی برقرار كرده ایم، به نمایش گذاشت.

بلحاج و الساعدی پس از انتقال به لیبی در بازداشتگاه 'تجورا' كه زیر نظر موسی كوسا رییس وقت سازمان اطلاعات لیبی اداره می شد، توسط ماموران انگلیسی و آمریكایی مورد بازجویی قرار گرفته اند.

اكنون این دو شهروند لیبایی شكایت قضایی خود را علیه 'مارك آلن' آغاز كرده اند و موسسه 'لی دی و شركا' به نمایندگی از این دو نفر ادعا نامه مربوطه را برای مدیر سابق ضدتروریسم در سازمان جاسوسی 'ام آی 6' ارسال كرده است.

این شكایت قضایی حدود یك ماه پس از آغاز تحقیقات جنایی پلیس اسكاتلندیارد انگلیس در مورد اتهام همدستی ماموران انگلیسی در ربایش و شكنجه بلحاج و الساعدی آغاز می شود.

'كوری كرایدر' مدیر بخش حقوقی موسسه 'ریپریو' امروز گفت: بلحاج و الساعدی و اعضای خانواده هایشان خواستار ارائه توضیح درباره شكنجه های وحشتناكی كه متحمل شده اند، هستند.

وی افزود: نام مارك آلن در همه اسناد و مداركی كه در مورد نحوه ربایش و انتقال آنان به لیبی به دست آمده است، به چشم می خورد ولی او تاكنون سكوت اختیار كرده و حاضر نشده است حرفی در این باره بزند.

كرایدر گفت: ما باید بدانیم كه آیا طرح سازمان 'ام آی 6' برای تحویل مخالفان لیبی به رژیم قذافی از سوی مقامات بالا تایید شده بود یا نه؟ اگر چنین تاییدیه در مورد انجام این اعمال شرم آور وجود دارد، باید به آقای آلن اجازه داده شود كه درباره آن توضیح دهد.

'سپنا مالك' از موسسه حقوقی 'لی دی و شركا' نیز گفت: ما این اقدام قضایی را شروع كرده ایم چون مداركی كه در دست داریم دلالت بر این دارد كه آقای مارك آلن مستقیما در ربایش و انتقال غیرقانونی موكلان ما به لیبی دست داشته است.

وی افزود: مداركی كه تاكنون درباره این پرونده به دست آمده نگرانی ها و سوالات جدی را درباره رفتار وحشتناك انجام شده علیه موكلان ما مطرح می كند و لازم است تحقیقات كاملی درباره این دوره سیاه انجام شود.

به دنبال سقوط رژیم قذافی و افشای برخی از اسناد محرمانه موجود درباره همكاری های اطلاعاتی لیبی با سازمان های امنیتی انگلیس، مشخص شد كه سازمان هایی همچون 'ام آی 6' با همكاری سازمان 'سیا' تعدادی از مخالفان دولت قذافی را از كشورهای مختلف ربوده و به لیبی منتقل نموده بودند.

دست داشتن سازمان 'ام آی 6' در دستگیری و انتقال مخالفان رژیم قذافی به لیبی، تابستان امسال و پس از سقوط شهر طرابلس و كشف اسناد محرمانه از دفاتر سازمان امنیت لیبی فاش شد. بر اساس این اسناد 'موسی كوسا' رییس وقت سازمان امنیت لیبی نیز روابط دوستانه و نزدیكی با مقامات امنیتی انگلیس از جمله 'مارك آلن' داشته است.

بر اساس گزارش رسانه های انگلیس، اسناد محرمانه ای كه از دفتر سازمان اطلاعات لیبی در طرابلس و همچنین محل اقامت سابق سفیر انگلیس در لیبی به دست آمده، نشان می دهد كه سازمان های اطلاعاتی آمریكا و انگلیس روابط بسیار نزدیكی با سازمان اطلاعات رژیم قذافی داشته اند.

یكی از این اسناد كه از دفتر موسی كوسا وزیر خارجه و رییس سازمان امنیت سابق لیبی در طرابلس كشف شده نشان می دهد كه سازمان امنیت و اطلاعات خارجی دولت انگلیس (ام آی 6) اسامی و مشخصات عناصر مخالف رژیم قذافی كه در این كشور بسر می بردند را در اختیار سازمان امنیت لیبی قرار داده بود.

موسی كوسا اوایل سال گذشته میلادی از رژیم قذافی جدا شد و به انگلیس فرار كرد.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 599
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: